Dagligvarebutikker ved skelagervej still 00002 1

Dagligvarebutikker ved Skelagervej

For­de­bat for nye dag­lig­va­re­bu­tik­ker ved Skela­ger­vej – Kom­mu­ne­plan – Aal­borg Kom­mu­ne (niras.dk)

Ind­si­gel­se fra Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning

Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning kan være del­vis eni­ge i, at der mang­ler detail­han­dels­mu­lig­he­der i områ­det omkring Sofi­en­dals Enge samt den syd­li­ge del af Has­se­ris Enge. At etab­le­re et egent­ligt bydels­cen­ter ved Net­to for at få mulig­hed for at byg­ge en end­nu stør­re detail­bu­tik er vi dog imod. Plad­sen er der sim­pelt­hen ikke. Man i dag kun med nød og næp­pe kal­de områ­det for et lokal­cen­ter for detail­han­del, da Has­se­ris­gaard er et erhvervs- og sund­heds­cen­ter og ikke et han­dels­mil­jø.

Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning er over­ord­net af den opfat­tel­se, at Kom­mu­nen bør hen­hol­de sig til Kom­mu­ne­pla­nens ret­nings­linjer om at sam­le al han­del i bydels­cen­tre, og ikke lave knop­skyd­ning med til­fæl­di­ge ”stand-alo­ne” butik­ker rundt­om­kring.

Der er dog i dag nær­mest ingen fysi­ske mulig­he­der for at etab­le­re en ny butik/et nyt bydels­cen­ter i områ­det ved Skela­ger­vej. Det skyl­des til dels lov­giv­nings­mæs­si­ge begræns­nin­ger i for­hold til etab­le­ring af enkelt­stå­en­de butik­ker.

Den pri­mæ­re årsag er imid­ler­tid den dår­li­ge plan­læg­nings­prak­sis, som Aal­borg Kom­mu­nes gen­nem fle­re år har prak­ti­se­ret rundt omkring:

Først udbyg­ges med en mas­se boli­ger (Bl.a. Has­se­ris Enge og Sofi­en­dal).

Efter­føl­gen­de må kom­mu­nen erken­de, at der måske også er brug for både tra­fik­plan­læg­ning samt plan­læg­ning af detail­han­del, bør­ne­in­sti­tu­tio­ner og anden ser­vi­ce i den nye (sto­re) bydel. 

Vi spør­ger os selv, om byrå­det da slet ikke har til­lid til deres egne pro­fes­sio­nel­le plan­folk, som net­op har påpe­get den­ne kri­tisab­le meto­dik og de dår­li­ge resul­ta­ter, den med­fø­rer (må vi gå ud fra)?

For­de­bat­ten inde­hol­der tre punkter/ideer, hvor af den før­ste ide vedr. Byga­den 96 dog til­sy­ne­la­den­de er taget af bor­det. Alli­ge­vel knyt­ter vi en kom­men­tar her­til for at få den­ne ide ende­lig begra­vet.

1.       Mulig­hed for etab­le­ring af detail­han­del ved Byga­den 96–98.

Det­te for­slag må på det kraf­tig­ste afvi­ses, såle­des som også kom­mu­nens egen plan­grup­pe gør det. Her­til er tre årsa­ger:

  • Områ­det er en vig­tig del af den i for­vej­en stærkt for­mind­ske­de grøn­ne kile fra oplan­det ind mod Sort­høj og skal ube­tin­get beva­res som sådan.
  • Områ­det lig­ger dår­ligt tra­fik­mæs­sigt.
  • Der bli­ver tale om en ”stand-alo­ne” butik, hvil­ket stri­der mod plan­prin­cip­per­ne.

2.       Mulig­hed for etab­le­ring af detail­han­del vest for kryd­set Bygaden/Skelagervej.

For­sla­get bør afvi­ses fuld­stæn­digt. 

  • Der er i for­vej­en mas­si­ve tra­fikpro­ble­mer net­op i det­te områ­de, og selv om der nu påtæn­kes en bed­re tra­fik­re­gu­le­ring i kryd­set – en pro­ble­ma­tik som Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning gen­nem åre­ne har peget på over­for kom­mu­nen – så vil ska­bel­se af ny tra­fik til en ny butik sam­me sted være hoved­løst.
  • Der bli­ver tale om en ”stand-alo­ne” butik, hvil­ket stri­der mod plan­prin­cip­per­ne.

3.       Mulig­hed for at etab­le­re butik mel­lem Skela­ger­går­de­ne og Net­to

Det­te for­slag er det mindst rin­ge af de tre frem­lag­te ide­er. Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning er dog også betæn­ke­lig ved den­ne løs­ning, om end der ikke her bli­ver tale om en ”stand-alo­ne” butik. Betæn­ke­lig­he­den skyl­des pri­mært, at der nu tales om at opgra­de­re områ­det til et bydels­cen­ter, da plad­sen er i for­vej­en trang.

Vi ser pro­ble­mer i, at områ­det synes at være for lil­le til at rum­me både:

-          en ny stør­re butik (man kan bare sam­men­lig­ne med Net­tos byg­nings­mæs­si­ge ”fod­af­tryk”), 

-          et til­stræk­ke­ligt antal P‑pladser til de fast­bo­en­de og de hand­len­de, 

-          samt et nyt fæl­les­hus over butik­ken. 

Det bli­ver sam­let set et mas­sivt byg­ge­ri på en snæ­ver plads, som vil afle­de støj til nabo­er­ne samt ska­be yder­li­ge­re tra­fik på den i for­vej­en bela­ste­de Skela­ger­vej.