Historien om nyt logo logo hasseris 1

Historien om nyt logo

Nyt logo

I efter­å­ret 2010 hav­de besty­rel­sen for Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning star­ten­de med en ufor­mel sam­ta­le drøf­tet ide­en om, at for­e­nin­gen træng­te til et nyt logo, idet det tid­li­ge­re logo – en i øvrigt flot teg­ning af Sva­le­gaar­den udført af den nu afdø­de kunst­ner Lise Færch – ikke læn­ge­re var enty­dig for Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning.

University College Nordjylland

Den­ne ide tog ulti­mo 2010 mere kon­kret form, idet der blev skabt en kon­takt til UCN Designsko­len v/lektor Rik­ke Kjær. Her blev der skabt nog­le pæda­go­gi­ske og ind­holds­mæs­si­ge ram­mer, der sam­ti­digt kun­ne udmønte sig i en kon­kret opga­ve om udar­bej­del­se af nog­le gra­fi­ske pro­duk­ter samt gode kre­a­ti­ve forslag/ideer for nyt logo og et nyt design for hjem­mesi­de mv. for Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning.

Den 12. april 2011 delt­og Jens Erik Laur­sen og Jens Sko­v­gaard på veg­ne af Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning i et ori­en­te­rings­mø­de på UCN Nord­jyl­land Designsko­len og stil­le­de sig efter­føl­gen­de til rådig­hed for spørgs­mål fra de stu­de­ren­de i pro­jekt­pe­ri­o­den.

På mødet blev det også aftalt, at der skul­le være et kon­kur­ren­ce­e­le­ment byg­get ind i den opga­ve, der skul­le løses og det­te med præ­mi­er til de 3 bed­ste pro­jek­ter. Det­te også som en ekstra moti­va­tions-fak­tor samt at gøre situ­a­tio­nen så lig ”det vir­ke­li­ge liv” som muligt.

Lek­tor Rik­ke Kjær hav­de et hold stu­de­ren­de, der i det­te seme­ster rent stu­di­e­mæs­sigt var klar til at prø­ve sig selv af på opga­ven. Opga­ven og sam­ar­bej­det blev defi­ne­ret og afgræn­set i et notat udar­bej­det af den 5. maj 2011. Ele­ver­ne arbej­de­de her­ef­ter med en bun­den opga­ve om udar­bej­del­se af for­skel­li­ge løs­nings­for­slag for et nyt logo og design til Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning. Det­te bl.a. efter at alle ele­ver hav­de besøgt den davæ­ren­de hjem­mesi­de for Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning samt set nog­le af de bøger, der var udar­bej­det af Has­se­ris­stu­er­ne om Has­se­ris. De fik også et ind­blik i hvil­ket for­mål Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning byg­ger sit vir­ke på, hvil­ke akti­vi­te­ter besty­rel­sen arran­ge­rer for med­lem­mer­ne og hvad rol­le for­e­nin­gen spil­ler i vores bydel, bl.a. i dia­log med Aal­borg kom­mu­ne om byg­ge­sa­ger mv.

I maj 2012 blev der ned­sat et udvalg for besty­rel­sen for Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning bestå­en­de af Jens Ole Chri­sten­sen og Jens Erik Laur­sen, der var på besøg i den pågæl­den­de klas­se og her fik over­dra­get de i alt 17 afle­ve­re­de pro­jek­ter til bedøm­mel­se. Efter en nøje gen­nem­gang og dis­kus­sion i udval­get af dis­se man­ge flot­te pro­jek­ter, der var udar­bej­det med stor kre­a­ti­vi­tet, blev der udvalgt 6 pro­jek­ter, der efter­føl­gen­de blev præ­sen­te­ret og fore­lagt for den sam­le­de besty­rel­se for Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning.

Nanna Abildgaard

Historien om nyt logo logo hasseris 2

Besty­rel­sen fore­tog her­ef­ter en afstem­ning med hen­blik på at kåre de tre bed­ste pro­jek­ter. Afstem­nin­gen viste klart, at vin­de­ren var Nan­na Abild­gaard.

Nan­na Abild­gaard hav­de efter den sam­le­de besty­rel­ses mening med sit pro­jekt fået præ­sen­te­ret vores bydel som en grøn bydel i såvel far­ve som under­lig­gen­de gra­fik. Log­o­et var en flot præ­sen­ta­tion af nav­net på vores bydel for­ank­ret som en del af et hus – og der­med også syn­lig­gjort rela­tio­nen til fast ejen­dom og grun­de­jer – Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning.

Nan­na Abild­gaard hav­de til­li­ge pro­du­ce­ret fle­re flot­te ide­er til lay­out og design for bro­chu­rer, hjem­mesi­de, brev­pa­pir, visit­kort mv.

Jens Ole Chri­sten­sen, Jens Sko­v­gaard og Jens Erik Laur­sen kun­ne efter­føl­gen­de tage til­ba­ge til UCN Nord­jyl­land – mul­ti­me­di­e­de­sig­ner uddan­nel­sen og for­tæl­le klas­sen, at Nan­na Abild­gaard hav­de vun­det vores kon­kur­ren­ce og de kr. 2.000 i præ­mie som vin­der. Ret­ten til at bru­ge pro­jek­tet og ejer­ska­bet for det­te blev ved sam­me lej­lig­hed over­dra­get til Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning.

Det nye logo symboliserer

  • at der er tale om en grun­de­jer­for­e­ning og ikke et sel­skabslo­ka­le
  • at med­lem­mer­ne er grun­de­je­re – typisk med hus & have
  • at vi bor i en grøn bydel
  • “H” for Has­se­ris og Huse­je­re

Det nye logo blev såle­des for før­ste gang præ­sen­te­ret for for­e­nin­gens med­lem­mer på gene­ral­for­sam­lin­gen, den 12. april 2012. Her var sli­des i power-point plan­cher­ne, først med afsked med det gl. logo og her­ef­ter med anven­del­se af det nye logo. (Se dis­se her – KLIK HER).

Hjemmesiden

Siden er der sket det, at hjem­mesi­den nu er ble­vet for­ny­et dels med det nye design, logo samt til­li­ge med et udvi­det ind­hold. Det­te design er nu også videre­ført til for­e­nin­gens Nyheds­bre­ve, der udsen­des pr. e‑mail til de med­lem­mer, der har til­meldt sig med en e‑mail adres­se.

Ekstern korrespondance

Vores ekster­ne kor­re­spon­dan­ce pr. brev sker nu også på for­e­nin­gens eget desig­ne­de brev­pa­pir.

Design og Markedsføring

Jule­ga­ven til med­lem­mer­ne for 2012, et ind­købs-net, i sort med hvid tryk på beg­ge sider er også med til at gøre for­e­nin­gen syn­lig i dag­lig­da­gen og her­un­der også mar­keds­fø­re for­e­nin­gens logo og hjem­mesi­de.

Det er besty­rel­sens mål­sæt­ning, at alle bro­chu­rer, plan­cher, hjem­mesi­de mv. frem­over skal føl­ge den design­ma­nu­al, der nu er ved­ta­get.

Vi håber, at for­e­nin­gens med­lem­mer er til­fred­se med den nye og mere moder­ne linie, der nu præ­ger Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­nings design, logo og hjem­mesi­de samt også gør, at den er gen­ken­de­lig og er med­vir­ken­de til at gøre Has­se­ris Grun­de­jer­for­e­ning mere syn­lig i vores bydel.